Hur stor är egentligen skillnaden i plånboken mellan Sveriges mest sålda elbilar och deras bensin- eller dieseldrivna konkurrenter? Med kvartal 1-priserna färska i minnet har vi räknat på de elva modeller som toppat registreringsstatistiken januari–maj 2025 – och resultatet visar att bränslekostnaderna kan skilja över 17 000 kronor per år.
Så räknade vi
För att ge en rättvis bild har vi satt samma förutsättningar för alla bilar: 15 000 körda kilometer per år – en vanlig svensk årsmil. Bensin 95 E10 har beräknats till kvartal 1-snittet 17 kr per liter och diesel B7 till 19 kr per liter enligt SCB och Drivkraft Sverige, medan hushållsel (elområde SE3 inklusive nätavgift, skatt och moms) satts till 2,20 kr per kWh. Förbrukningssiffrorna är hämtade från WLTP eller, där det finns tillgängligt, EV-Database “real world mixed”, och vi har valt den motor- eller batteriversion som stod för flest nyregistreringar för respektive modell under perioden. Laddhybrider är utelämnade eftersom den exakta blandningen mellan el och bensin varierar kraftigt mellan förare och därför kräver en separat analys.
Resultat – kostnadstabellen
| Ranking* | Modell (mest sålda variant) | Drivmedel | Årlig kostnad** | ≈ kr per mil |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Tesla Model Y RWD | El | 4 900 kr | 3,3 |
| 2 | VW ID.7 Pro | El | 5 400 kr | 3,6 |
| 3 | Volvo EX30 Extended Range | El | 5 200 kr | 3,5 |
| 4 | VW ID.4 Pro | El | 5 900 kr | 3,9 |
| 5 | Škoda Enyaq 85 | El | 5 700 kr | 3,8 |
| 6 | Volvo XC40 Recharge | El | 6 200 kr | 4,1 |
| 7 | BMW 520d | Diesel | 14 000 kr | 9,3 |
| 8 | Volvo V60 B4 Diesel | Diesel | 14 300 kr | 9,5 |
| 9 | Škoda Kodiaq 2.0 TDI | Diesel | 18 500 kr | 12,3 |
| 10 | Volvo XC60 B5 (bensin) | Bensin | 19 400 kr | 12,9 |
| 11 | Subaru Outback 2.5i | Bensin | 21 900 kr | 14,6 |
* Sorterat billigast → dyrast på årskostnad
** Beräknat på 15 000 km per år och Q1-25 bränslepriser: 17 kr/l bensin 95 E10, 19 kr/l diesel B7, 2,20 kr/kWh hushållsel.
Med samma körsträcka och priser kostar en Model Y alltså drygt 17 000 kr mindre per år än en Subaru Outback – eller nästan 1 500 kr mindre varje månad. Elbilarna upptar de sex första platserna, medan snåldieslarna BMW 520d och Volvo V60 placerar sig i mittfältet. Bensin-SUV:arna hamnar sist trots att både XC60 och Outback numera har mildhybridsystem.
Analys
Analys – vad siffrorna berättar
- Elbilarnas kostnadsklyfta växer – Även med ett elpris som inkluderar nätavgift och full moms hamnar de sex elbilarna under 4,2 kr per mil. Det betyder att en pendlare som kör 1 500 mil spar 8 000–17 000 kr per år jämfört med en lika stor bensin- eller diesel-SUV. För Model Y är skillnaden extra tydlig tack vare hög verkningsgrad och bakhjulsdrift.
- Snåldieseln är fortfarande halvbillig – BMW 520d och Volvo V60 B4 visar att en modern dieselkombi kan halvera bränslekostnaden jämfört med bensin-SUV:arna. Men de kommer inte i närheten av elbilarnas 3–4 kr per mil.
- Karossform och däck gör stor skillnad – XC40 Recharge (kompakt SUV) drar 18,8 kWh/100 km – hela 26 % mer än Volkswagen ID.7 med lika stort batteri men aerodynamisk sedankaross. Räckvidd och energikostnad hänger alltså inte bara på batteristorlek.
- Bensin-SUV är dyrast – trots mildhybrid – XC60 B5 och Subaru Outback bär hög luftresistans plus fyrhjulsdriftens extra rullmotstånd. Med nuvarande pumppriser innebär det över 14 kr/mil – mer än fyra gånger elbilarnas nivå.
- Kostnadsgapet ökar med körsträcka – Varje extra 1 000 mil flyttar ytterligare ~10 000 kr från pumpen till eluttaget. Kör du 2 000 mil per år är skillnaden mellan Model Y och Outback redan över 22 000 kr.
Så mycket förändras kalkylen vid 3 000 mil
När vi dubblar årskörsträckan från 1 500 till 3 000 mil gör drivmedelskostnaden en lika rak dubblering – men skillnaden mellan biltyper växer sig dubbelt så stor. Tabellen visar nya årliga belopp (30 000 km) med samma Q1-priser.
| Rang | Modell | Drivmedel | Årlig kostnad(30 000 km) | ≈ kr per mil* |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Tesla Model Y RWD | El | 9 760 kr | 3,3 |
| 2 | VW ID.7 Pro | El | 10 760 kr | 3,6 |
| 3 | Volvo EX30 Ext. | El | 10 360 kr | 3,5 |
| 4 | VW ID.4 Pro | El | 11 740 kr | 3,9 |
| 5 | Škoda Enyaq 85 | El | 11 420 kr | 3,8 |
| 6 | Volvo XC40 Recharge | El | 12 400 kr | 4,1 |
| 7 | BMW 520d | Diesel | 27 930 kr | 9,3 |
| 8 | Volvo V60 B4 Diesel | Diesel | 28 500 kr | 9,5 |
| 9 | Škoda Kodiaq 2.0 TDI | Diesel | 37 050 kr | 12,3 |
| 10 | Volvo XC60 B5 Bensin | Bensin | 38 800 kr | 12,9 |
| 11 | Subaru Outback 2.5i | Bensin | 43 860 kr | 14,6 |
* kr per mil är oförändrat jämfört med 1 500 mil-kalkylen—det är bränslelitteratur gånger pris som skalar.
Vad betyder det i praktiken?
- Elbilsföraren spar nu upp till 34 000 kr per år jämfört med den dyraste bensin-SUV:en.
- Snåldieslarna 520d och V60 kliver över 27 000 kr/år – fortfarande nästan tre gånger Model Y.
- Kör du 3 000 mil betalar du alltså tillbaka prisskillnaden mellan en Tesla Model Y och en Volvo XC60 B5 på mindre än två år enbart via bränsle.
Kort sagt: Ju fler mil du lägger på mätaren, desto större ekonomisk hävstång får elbilen – medan bensin- och dieselkostnaderna rusar i takt med kilometerräknaren.
Så gjorde vi listan
Så gjorde vi listan (transparens)
Drivmedelskostnaderna bygger på öppna och spårbara källor för varje delpost:
- Förbrukning (l / 100 km eller kWh / 100 km)– Hämtad från WLTP-typgodkännanden eller EV-Database-sidorna för respektive modell (t.ex. Tesla Model Y RWD 14,8 kWh/100 km).
- Bränsle- och elpriser (Q1 2025-medel)– SCB:s konsumentprisstatistik & Drivkraft Sverige ger 17 kr/l för bensin 95 E10 och 19 kr/l för diesel B7 (Q1-medel).– Hushållsel: 2,20 kr/kWh för elområde SE3, inklusive energiskatt, elnätsavgift och moms.
- Årskilometer – 15 000 km motsvarar den körsträcka Bil Sweden och Konsumentverket använder i sina riktvärden.
- Variantval – Vi tog den drivlinemodell som stod för största andelen nyregistreringar jan–maj 2025 (Transportstyrelsens månadsdata).
- Uträkning – Årlig kostnad = (förbrukning × pris) × 150 (km) / 100.– Tabellen avrundad till närmaste 10-tal kronor och en decimal i kr/mil.
- Avgränsningar – PHEV-varianter exkluderades eftersom exakt blandning el/bensin skiljer kraftigt per förare och kräver separat analys.– Körprofilen antas vara “blandad” (60 % landsväg / 40 % stad) enligt EV-Database-metoden.
Framtidsscenario 2027 – vad händer om priserna rör sig som prognoserna antyder?
Energimyndighetens färska kortsiktsprognos räknar med stabila hushållselpriser runt 1,9–2,3 kr/kWh fram till 2027, trots ökad efterfrågan på grund av datacenter och vätgasproduktion. Samtidigt bedömer IEA att råoljan planar ut kring 75–80 USD per fat under andra halvan av decenniet. Med dagens växelkurs motsvarar det bensinpriser runt 18,50–19,50 kr/l (ena världsända) – men Sveriges höjda reduktionsplikt driver ändå pumppriset en aning uppåt.
Om vi antar:
| 2027-antagande | Bensin 95 E10 | Diesel B7 | Hushållsel |
|---|---|---|---|
| Pris | 19,5 kr/l | 21 kr/l | 2,0 kr/kWh |
och samma förbrukningssiffror som tidigare, händer följande för våra extremer:
| Modell | Drivmedelskostnad 2025 | Prognos 2027 | Diff |
|---|---|---|---|
| Tesla Model Y RWD | 4 900 kr/år | 5 550 kr/år | + 650 kr |
| Subaru Outback 2.5i | 21 900 kr/år | 24 660 kr/år | + 2 760 kr |
Gapet mellan billigaste elbil och dyraste bensin-SUV växer alltså från ~17 000 kr till över 19 000 kr per år om prognoserna slår in. Även om råoljan lugnar sig behöver du som tankar fossilt räkna med ökande reduktionsinblandning och därmed högre skatt och moms per liter, medan hushållseln hålls nere av fortsatt kapacitetsöverskott i Norrland.
Elbilen ligger därför bäst positionerad även 2027 – förutsatt att du kan ladda hemma på elnätstariff och inte enbart vid snabbladdare där marginalpåslag kan bli högre.
Vanliga frågor om våra drivmedelsjämförelser
Hur exakt är förbrukningssiffrorna ni använder?
Vi utgår från WLTP-blandad cykel (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) eller EV-Database “real world mixed” om sådana finns. Det ger ett gemensamt, laboratoriebaserat index som gör modellerna jämförbara. I verklig körning påverkas förbrukningen av fart, däck, klimat och last – men rangordningen mellan bilar brukar bestå.
Varför ingår inte laddhybrider i listan?
Kostnaden för en PHEV beror helt på hur ofta den laddas och hur långt man kör på ren bensin eller diesel. Utan att veta exakt körprofil riskerar vi att underskatta eller överskatta bränslekostnaden. Vi publicerar en separat PHEV-analys senare i år.
Hur påverkas kostnaden om elpriset stiger till 3 kr/kWh?
För en Tesla Model Y RWD innebär 3 kr/kWh en årskostnad på omkring 6 660 kr (mot 4 900 kr i vår huvudtabell) – alltså +1 760 kr. Kostnadsgapet mot bensin-SUV:ar skulle minska, men elbilen är fortfarande billigare per mil så länge pumppriserna ligger kvar över 15 kr/l.
Källor:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energi/energipriser/energipriser
https://drivkraftsverige.se/fakta/drivmedelspriser
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energipriser/Elpris
https://ev-database.org/car/1709/Tesla-Model-Y
https://ev-database.org/car/1997/Volkswagen-ID.7-Pro
https://ev-database.org/car/1820/Volkswagen-ID.4
https://ev-database.org/car/2146/Skoda-Enyaq-85
https://ev-database.org/car/1761/Volvo-XC40-Recharge
https://ev-database.org/car/2361/Volvo-EX30-Extended-Range
https://www.volvocars.com/se/cars/xc60/specifications
https://www.volvocars.com/se/cars/v60/specifications
https://www.skoda.se/modeller/kodiaq/kodiaq
https://www.bmw.se/sv/all-models/5-series/sedan/2023/bmw-5-series-sedan.html
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus
https://www.konsumentverket.se/bilar






